یک فنجان چای تلخ مهمان من

یک دلِ پُر دَرد دارم و یک جانِ پُر زَهر


درس خواندن با اعمال شاقه

امروز داشتم به این فکر می کردم که آیا سیستم آموزشی ما عملکردش تا الان خوب بوده یا نه؟ به زمان درس خوندن خودم که فکر می کنم میبینم که ما خیلی راحت تر از بچه های امروزی درس خواندیم. مدرسه از ما چیزی فراتر از آنچه که در توانمان بود نمی خواستند و معلم ها همه سواد تدریس بالایی داشتند (شاید فقط درصد کمی آنطور که باید، درس نمی دادند). به زمان حال که فکر می کنم میبینم سیستم آموزشی نوسان، زیاد داشته. اول اینکه کتاب های قدیم حذف شد. دوم اینکه نمره را حذف کردند و جایش خوب، عالی، متوسط، بد گذاشتند که والدین بیچاره نمی دانستند که این خوبی که بچه شان گرفته دقیقا چه نمره ایست و همینطور حس رقابت را از بچه ها برداشتند و بعد از یه دوره دوباره نمره را برگرداندند. سوم اینکه دوره های آموزشی را به هم زدند و برگرداندند به زمان قبل از ما، که کلاس ششم اضافه شد و پیش دانشگاهی حذف؛ درس ها قر و قاطی شد به طوری که وقتی کتاب ها را نگاه می کنی میبینی مثلا مسئله ریاضی دوره دوم دبیرستان در کتاب کلاس هفتم مشاهده می شود. چهارم اینکه بعضی درس ها اختراع شد که به شخصه معتقدم اگر معلمها بتوانند به خوبی درسش بدهند برای آینده بچه ها خوب است اما دریغ و صد دریغ که ... . مدارس تیزهوشان هم که قوز بالا قوز شد. البته من نظرم روی شهرهای بزرگ نیست چون شهرهای بزرگ معلمانی در خور مدارس تیزهوشان هم دارند که به خوبی از عهده تدریس بر بیاید. بیشتر نظرم روی شهر های کوچک و صد البته شهر خودمان است.

امروز دختر پسر عمویم زنگ زده بود که " معلممون گفته برا درس پاورپوینت بسازیم و اگه آهنگ هم روش بزاریم نمره ش بیشتر میشه ". من هم که تا به حال با پاورپوینت کار نکرده بودم و حتی برای تزِ ارشدم خواهر و برادرم مشترکا برایم پاورپوینت درست کرده بودند با شرمندگی گفتم که آهنگ گذاشتن بلد نیستم :| و قرار شد که فقط آهنگ بی کلام برایش دانلود کنم. عصر پدرم آمد بیدارم که دختر پسرعمویم با مادرش آمده اند برای پاورپوینت. بماند که کلی سر پدرم غر زدم که من بلد نیستم اما بالاخره رفتم. آهنگ انتخاب شد و حالا مانده بود گذاشتنش روی پاورپوینت. دیدم چاره ای ندارم جز اینکه دست به دامان برادرم شوم (برادر برای خدمت سربازی تهران است). زنگ زدم و بیچاره از اون ور گفت و درستش کردم. حالا حرفم سر این است که معلم گرامی شما که از بچه تکلیف پاورپوینت آهنگ دار می خواهی آیا یک جلسه برای یاددادنش گذاشته ای؟ آیا اصلا طریقه ساخت پاورپوینت را توضیح داده ای؟ نه. این معلمان خیال می کنند چون دانش آموزانش تیزهوشان درس می خوانند ، مادرزادی تیزهوشند و نیاز ندارند که اول یاد بگیرند بعد درس پس بدهند. به نظر من مدرسه تیزهوشان اصلا به نفع بچه ها نیست. از دانش آموزان عین این کارگران قرون وسطایی فقط بیگاری می کشند، فقط به صِرف اینکه در مدرسه تیزهوشان درس می خوانند. بالاخص شهر ما که با امسال دو سال می شود که این مدارس تاسیس شده است. من در آینده هیچوقت نخواهم گذاشت بچه هایم در مدارس تیزهوشان درس بخوانند :)

چهارم ابتدایی بودم که یکی از بچه هاازمعلممون پرسیدچرااز عرض خیابون که میخواییم رد بشیم اول باید به سمت چپ نگاه کنیم بعد راست!؟باورکن معلمه یه چنددقیقه فکرکردوگفت فرقی نمی کنه!
اتفاقا اکثرمعلمهای قدیم سوادچندانی نداشتن و بادیپلم قدیم معلم شده بودن و سعی نکرده بودن اطلاعات خودشون به روز کنند.
گفتین بچه هایممممم!؟
اتفاقا دیپلم قدیم می ارزید به صد تا لیسانس :) پدربزرگ من تا ششم ابتدایی درس خوانده بود اما مسأله های ریاضی ما رو چنان یاد می داد که انگار لیسانس داره :) به نظر من اون موقع ها کم بوده که معلم سواد خوبی نداشته باشه:))
آره دیگه :)) در آینده ، الان رو که نگفتم :))))
آخرش هم اون دوست عزیز تیزهوشمون در نهایت فرقی با مای کندهوش نداره و فقط بهترین سالای زندگیش به کامش زهر می‌شه :|
دقیقا ... به نظر من بچه های الان زیاد بچگی نمی کنن یا از صب تا شب تو کتابن چون کتابهایی غیر از کتاب درسیاشون می خونن یا هم که تو آی پدن :) :|
یعنی چندتا بچه دراینده!!!؟
من خانواده های پر جمعیت رو دوست دارم :)
:-)
[گل]
:)
[گل]
غیرازانتظارکاردیگه ی ازدستمون برمیاد!؟
بعضی وقتها کار بیهوده ایه ... همین :(
ینی کاملا موافقم باهاتون .. گل گفتین .. الان تیزهوشان نه تنها با بقیه مدارس فرق نداره بلکه گاهی در بعضی موارد ضعیف تر هم عمل میکنه ! 
ما تو فامیبمون داریم که تیزهوشان درس می خونن ... باور کن فقط فرقش اینه که هر روز امتحان می گیرن و فشار وارد می کنن به بچه ها ... والا بچه ها از درس بیزار می شن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan